۰۲۱-۴۴۰۳۰۳۰۸

آدرس: تهران، بلوار فردوس شرق، روبروی آیریک سنتر جنوبی، بالای بانک شهر

آدرس: تهران، بلوار فردوس شرق، آیریک سنتر شمالی، طبقه اول

جشنواره عیدانه سیسمونی مریم تا عید غدیر
۱۰ درصد تخفیف + ارسال رایگان
فهرست عناوین مطلب
خانه / مجله سیسمونی مریم / راهنمای خرید / ایزوفیکس چیست؟ چه ماشین‌های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

ایزوفیکس چیست؟ چه ماشین‌های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

ایزوفیکس چیست

یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای سفر کردن به همراه فرزند کوچک، استفاده از صندلی ماشین کودک است. هنگام انتخاب یک صندلی ماشین مناسب، باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. یکی از این موارد، سیستم ایزوفیکس است. ایزوفیکس یکی از راه‌های مطمئن و ایمن برای نصب صندلی ماشین کودک است. با استفاده از این سیستم، خیال شما در طول سفر از بابت ایمنی فرزندتان راحت خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید که ایزوفیکس چیست و چه مزایایی دارد، همراه سیسمونی مریم بمانید. در این مطلب، به‌طور کامل سیستم ایزوفیکس را بررسی خواهیم کرد.

ایزوفیکس چیست؟

احتمالاً برای شما هم سوال شده است که معنی ایزوفیکس چیست و از چه کلمه‌ای گرفته شده است. کلمه Isofix مخفف عبارت International Standard Organization Fix است و یک سیستم استاندارد جهانی برای نصب ایمن صندلی ماشین کودک در خودرو‌ها به‌شمار می‌رود. تا قبل از به وجود آمدن این سیستم، والدین برای نصب صندلی ماشین کودک به خودرو‌ها از کمربند ایمنی استفاده می‌کردند، اما رفته رفته مشخص شد استفاده از کمربند ایمنی ممکن است مشکل‌ساز باشد و این خطر را ایجاد می‌کند که کمربند به شکل صحیح به صندلی کودک متصل نشود.

بخش کلیدی و مهم سیستم ایزوفیکس، دو حلقه فلزی آن است که مانند سه ضلع مربع به نظر می‌رسند و در شکاف بین دو صندلی و بالشتک قرار دارند. صندلی کودک نیز دارای دو گیره در گوشه‌های پایین خود است که به حلقه‌های گفته شده متصل می‌شوند. با کمی فشار دادن، گیره‌ها به‌طور خودکار قفل می‌شوند و به راحتی می‌توان با استفاده از سیستم ایزوفیکس، صندلی کودک را به بخشی از ساختار اصلی خودرو تبدیل کرد. بنابراین با خرید صندلی ماشین و استفاده از سیستم ایزوفیکس، دیگر لازم نیست نگران ایمنی فرزندتان هنگام مسافرت باشید.

با خرید صندلی ماشین و استفاده از سیستم ایزوفیکس، دیگر لازم نیست نگران ایمنی فرزندتان هنگام مسافرت باشید.
با خرید صندلی ماشین و استفاده از سیستم ایزوفیکس، دیگر لازم نیست نگران ایمنی فرزندتان هنگام مسافرت باشید.

ایزوفیکس دوبل چیست؟

در ادامه پاسخ به این سوال که ایزوفیکس چیست، باید به بررسی یکی از انواع آن، یعنی ایزوفیکس دوبل بپردازیم. ایزوفیکس دوبل یکی از سیستم‌های ایمنی پیشرفته در خودروها است که برای نصب راحت صندلی‌های کودک و تضمین ایمنی کوچولوهای نازنین طراحی شده است. این سیستم، در واقع تکامل یافته سیستم ایزوفیکس عادی است و امکانات بیشتری را برای کودکان نسبت به ایزوفیکس معمولی فراهم می‌کند. همان‌طور که گفتیم در سیستم ایزوفیکس معمولی دو نقطه اتصال وجود دارد که گیر‌ه‌های صندلی ماشین را می‌توان به راحتی به آن‌ها قفل کرد. ایزوفیکس دوبل علاوه‌بر دو نقطه اتصال در صندلی‌های عقب، دارای دو نقطه اتصال دیگر در قسمت پشت صندلی‌های جلو است. به عبارت دیگر، در خودروهایی که دارای ایزوفیکس دوبل هستند، می‌توان به دو حالت رو به راننده و پشت به راننده، صندلی کودک را نصب کرد. نقاط اتصال بیشتر در ایزوفیکس دوبل و امکان نصب صندلی در جهت مخالف حرکت خودرو، ایمنی نوزاد را در طول سفر افزایش می‌دهد.

این نکته را به یاد داشته باشید که برای استفاده از تمام این مزایای گفته شده، باید هنگام خرید سیسمونی یک صندلی ماشین مناسب را انتخاب کنید. خرید درست این محصول، به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده سفر کنید و از خسته شدن کودکتان در طول حرکت خودرو نیز جلوگیری کنید. انواع مختلفی از صندلی‌های ماشین، از جمله صندلی‌های ایزوفیکس‌دار در بازار موجود هستند. شما باید با بررسی ویژگی‌های مختلف آن‌ها و در نظر گرفتن نکات مهم هنگام خرید، دست به انتخاب بزنید. برای مشاهده دسته‌بندی انواع صندلی ماشین کودک در سیسمونی مریم، به همراه ویژگی‌های آن‌ها اینجا کلیک کنید.

صندلی کودک را در خودروهایی که دارای ایزوفیکس دوبل هستند، می‌توان به دو حالت رو به راننده و پشت به راننده نصب کرد.
صندلی کودک را در خودروهایی که دارای ایزوفیکس دوبل هستند، می‌توان به دو حالت رو به راننده و پشت به راننده نصب کرد.

مزایای سیستم ایزوفیکس چیست؟

هدف از خرید صندلی ماشین برای کودک، تضمین ایمنی و راحتی او در طول سفر با خودرو است. مهم‌ترین نکته پس از خرید این محصول، نصب صحیح و اصولی آن است. اینکه نوزادتان در صندلی ماشینی حمل شود که در تصادف به درستی عمل نمی‌کند، نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه خطرات جدی‌ به‌دنبال خواهد داشت. هرچه بیشتر در مورد نصب ایمن صندلی ماشین بدانید، هنگام سفر با فرزندتان احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. سیستم ایزوفیکس یکی از مواردی است که به شما کمک می‌کند تا به ایمن‌ترین شکل ممکن از کودکتان هنگام استفاده از صندلی ماشین مراقبت کنید. از مهم‌ترین مزایای ایزوفیکس این است که خطر نصب نادرست صندلی را به حداقل می‌رساند.

صندلی‌هایی که با استفاده از کمربند ایمنی نصب می‌شوند، اغلب به شکل نادرستی در جای خود قرار می‌گیرند. ایزوفیکس یک اتصال محکم و دائمی بین صندلی خودرو و بدنه خودرو ایجاد می‌کند. برخلاف روش‌های دیگر، نصب صندلی ماشین کودک با استفاده از ایزوفیکس بسیار راحت‌تر است. برای انجام این کار، لازم است اتصالات صندلی را به نقاط ایزوفیکس که در خودرو قرار دارند، متصل کنید. اتصال محکم این سیستم، از حرکت صندلی ماشین کودک هنگام تصادف و وارد شدن آسیب‌های جدی به کودک جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، اکثر خودروهای جدید از سیستم ایزوفیکس برخوردار هستند و به شما کمک می‌کنند تا به ساده‌ترین شکل ممکن صندلی کودک را به خودرو متصل کنید.

اکثر خودروهای جدید از سیستم ایزوفیکس برخوردار هستند و به شما کمک می‌کنند تا به ساده‌ترین شکل ممکن صندلی کودک را به خودرو متصل کنید.
اکثر خودروهای جدید از سیستم ایزوفیکس برخوردار هستند و به شما کمک می‌کنند تا به ساده‌ترین شکل ممکن صندلی کودک را به خودرو متصل کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای نصب صندلی ماشین

انواع ایزوفیکس چیست؟

پس از پاسخگویی به این سوال که ایزوفیکس چیست، لازم است با انواع مدل‌های ایزوفیکس در بازار آشنا شوید. سه نوع ایزوفیکس صندلی کودک وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای عملکرد متفاوتی هستند و برای رفع نیازهای مختلف استفاده می‌شوند. از ایزوفیکس‌‌ها می‌توان از بدو تولد تا حدود ۴ سالگی کودک استفاده کرد، اما اگر صندلی ماشین کودک شما دارای قابلیت تبدیل به بوستر یا صندلی پشتیبان باشد، شما می‌توانید تا سنین بالاتری از ایزوفیکس برای حفظ ایمنی فرزندتان هنگام سفر استفاده کنید. مهم‌ترین نکته در انتخاب مدل ایزوفیکس این است که مدل انتخاب شده، متناسب با نوع خودرو شما باشد. در برخی از خودروها فقط می‌توان از یک مدل خاص استفاده کرد. علاوه‌بر این، ایزوفیکس‌های مختلف برای گروه‌های سنی متفاوتی طراحی شده‌اند. بنابراین لازم است هنگام خرید ایزوفیکس‌ صندلی به سن کودکتان توجه کنید. در ادامه، به معرفی انواع مدل‌های ایزوفیکس می‌پردازیم.

  • ایزوفیکس جهانی (Universal): این مدل از ایزوفیکس برای انواع خودروهای جدید مناسب است و سه نقطه اتصال در طراحی آن وجود دارد. علاوه‌بر این، دارای یک نقطه اتصال بالایی اضافی است که از حرکت رو به جلو یا چرخش صندلی هنگام تصادف جلوگیری می‌کند.
  • ایزوفیکس نیمه جهانی (Semi-universal): این مدل از ایزوفیکس برای برخی از خودروهای مخصوص مناسب است، اما دارای کاربرد زیادی است. در طراحی آن‌ها یک پایه نگهدارنده وجود دارد که به اتصال محکم‌تر صندلی کمک می‌کند و از حرکت یا چرخش صندلی ماشین هنگام تصادف جلوگیری می‌کند.
  • ایزوفیکس اختصاصی: این نوع ایزوفیکس‌ها به‌صورت انحصاری برای برخی از خودروهای خاص طراحی شده‌اند. نحوه اتصال ایزوفیکس این صندلی‌ها به‌صورت دو نقطه‌ای است و مناسب استفاده در هر مدلی از وسایل نقلیه‌ نیستند.
هنگام خرید ایزوفیکس‌ صندلی به سن کودکتان توجه کنید.
هنگام خرید ایزوفیکس‌ صندلی به سن کودکتان توجه کنید.

ایزوفیکس چگونه کار می‌کند؟

اتصال صندلی ماشین کودک به خودرو با استفاده از کمربند ایمنی در مقایسه با سیستم ایزوفیکس کاملاً متفاوت است. برخی از ماشین‌های مختلف دارای کمربندهای ایمنی کوتاه‌تری نسبت به سایر خودروها هستند و برخی دیگر کمربندهای متفاوتی نیز دارند. همه این موضوعات باعث می‌شود که نصب صحیح صندلی ماشین کودک با استفاده از کمربند دشوار باشد. طی بررسی‌های دقیقی که انجام شده است، احتمال نصب نادرست صندلی ماشین با استفاده از کمربند ایمنی بسیار بالا است.

نصب نادرست صندلی، خطرات جبران ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت. ایزوفیکس‌ روشی امن‌‌تر و آسان‌تر برای اتصال صندلی‌های کودک در خودرو‌ها به حساب می‌آید. ایزوفیکس دارای دو پایه فلزی است که به‌طور مستقیم به شاسی خودرو متصل می‌شود.

این دو نقطه اتصال، مابین پشتی و نشیمنگاه صندلی خودرو قرار دارند. در طراحی صندلی‌های ماشین ایزوفیکس‌دار، گیره‌هایی قرار دارد که به راحتی و فقط با یک فشار ساده به پایه‌های فلزی متصل می‌شوند. شما با خرید یک صندلی ماشین ایزوفیکس‌دار، به راحتی می‌توانید صندلی کودکتان را به خودرو وصل کنید و مطمئن شوید کودکتان در طول سفر و در صورت برخورد ماشین با موانع یا تصادف آسیبی نخواهد دید.

 در طراحی صندلی‌های ماشین ایزوفیکس‌دار، گیره‌هایی قرار دارد که به راحتی و فقط با یک فشار ساده به پایه‌های فلزی متصل می‌شوند.
در طراحی صندلی‌های ماشین ایزوفیکس‌دار، گیره‌هایی قرار دارد که به راحتی و فقط با یک فشار ساده به پایه‌های فلزی متصل می‌شوند.

روش نصب ایزوفیکس در ماشین‌های مختلف چیست؟

اگر جزو والدین کم‌تجربه باشید، احتمالاً قبل از تهیه وسایل لیست سیسمونی نوزاد، سوالات متفاوتی ذهن شما را درگیر کند. اگر برای شما هم سوال شده است که ایزوفیکس صندلی عقب چیست یا حتی روش نصب ایزوفیکس‌ در ماشین‌های مختلف را نمی‌دانید، نگران نباشید! روش نصب ایزوفیکس‌ در ماشین‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد، اما اصول کلی نصب آن یکسان است. ایزوفیکس یکی از سیستم‌های کاربردی است که صندلی ماشین نوزاد را به ایمن‌ترین شکل ممکن به خودرو وصل می‌کند. استفاده از ایزوفیکس صندلی کودک و عایق ایزوفیکس به شما کمک می‌کند تا از صندلی ماشین فرزندتان به درستی استفاده کرده و به راحتی بتوانید آن را نصب کنید. در ادامه، مراحل کلی نصب ایزوفیکس‌ را توضیح می‌دهیم.

  • ابتدا بررسی کنید صندلی ایزوفیکس‌دار برای استفاده در مدل خودروی شخصی شما مناسب باشد.
  • دفترچه راهنمای صندلی کودک را مطالعه کنید تا متوجه شوید چه کارهایی باید انجام دهید.
  • جایگاه مناسب نصب صندلی را در ماشین مشخص کنید. تعیین کنید در کدام قسمت از صندلی‌های عقب می‌خواهید صندلی کودکتان را نصب کنید.
  • صندلی ماشین کودک را آماده کنید. اگر خودرو شما دارای سیستم ایزوفیکس دوبل است، مشخص کنید که می‌خواهید صندلی رو به عقب یا رو به جلو باشد.
  • حلقه‌های ایزوفیکس که مابین شکاف بین تشک نشیمن و پشتی صندلی عقب ماشین قرار دارند را پیدا کنید. در برخی از خودروها این حلقه‌ها با یک برچسب به‌طور واضح نشان داده می‌شوند، اما در برخی از مدل‌های دیگر، لازم است که خودتان دنبال حلقه‌ها بگردید.
  • بازوهای صندلی کودک را به نقاط ایزوفیکس وصل کنید. با شنیدن صدای کلیک، مطمئن شوید اتصال به‌طور صحیح انجام شده است.
  • پس از نصب، صندلی را با دست تکان دهید. اگر صندلی حرکت کرد و احساس کردید شل است، دوباره مراحل نصب را بررسی کنید.

همان‌طور که گفتیم، روش نصب صندلی‌های ایزوفیکس‌دار در خودروهای متفاوت دارای اصول یکسانی است. هر چند که ممکن است جایگاه قرارگیری حلقه‌ها یا برخی از موارد جزئی دیگر در آن‌ها کمی متفاوت باشند، اما لازم نیست زیاد نگران این موضوع باشید. شما فقط کافی است یک صندلی ماشین کودک استاندارد را خریداری کنید، سپس مراحل نصب گفته شده را با دقت انجام دهید. برای خرید سیسمونی نوزاد، باید به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید.

سیسمونی مریم یکی از مراکز خرید معتبری است که چندین سال سابقه فعالیت در این زمینه را است و با ارائه محصولات و خدمات مناسب، میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این فروشگاه‌ که یکی از برترین مراکز خرید سیسمونی تهران است، امکان خرید حضوری و غیرحضوری را برای تمام مشتریان عزیز فراهم کرده است. شما می‌توانید هر سوالی که در زمینه صندلی ماشین ایزوفیکس‌دار و مراحل نصب آن در خودروهای متفاوت دارید، از مشاوران حاضر در سیسمونی مریم بپرسید.

 استفاده از ایزوفیکس صندلی کودک و عایق ایزوفیکس به شما کمک می‌کند تا از صندلی ماشین فرزندتان به درستی استفاده کنید.
استفاده از ایزوفیکس صندلی کودک و عایق ایزوفیکس به شما کمک می‌کند تا از صندلی ماشین فرزندتان به درستی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاور محافظ صندلی ماشین

روش نصب صندلی ماشین کودک دارای ایزوفیکس چیست؟

ایزوفیکس اتصال ایمن بین صندلی ماشین و وسیله نقلیه را فراهم می‌کند. بنابراین نصب صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر صندلی را با کمک ایزوفیکس به درستی محکم نکنید، احتمال آسیب‌دیدن کودکتان هنگام حرکت خودرو بسیار زیاد است. با پیروی از مراحل زیر، شما می‌توانید روند نصب صندلی ماشین را با خیال راحت و با اطمینان کامل انجام دهید.

  • سازگاری صندلی ایزوفیکس‌دار را با مدل خودروی شخصی خود بررسی کنید: بسیار مهم است قبل از شروع فرآیند نصب ایزوفیکس‌، از سازگاری صندلی ماشین و وسیله نقلیه با این سیستم مطمئن شوید. برای انجام این کار، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید. هنگامی که از سازگاری مطمئن شدید، برای دنبال کردن فرآیند نصب صحیح صندلی، دستورالعمل‌های دفترچه را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها مراحل مورد نیاز برای اتصال ایمن صندلی ماشین به نقاط ایزوفیکس در خودرو را شرح می‌دهند.
  • صندلی ماشین را در صندلی عقب خودرو قرار دهید: از قرارگیری مناسب صندلی ماشین کودک روی صندلی عقب خودرو مطمئن شوید. قرارگیری صحیح صندلی ماشین برای ایمنی کودک شما در طول سفر بسیار مهم است. علاوه‌بر این، کارشناسان معمولاً استفاده از صندلی‌های رو به عقب را برای نوزادان توصیه می‌کنند، زیرا این صندلی‌ها از سر، گردن و ستون فقرات ظریف کودک شما در صورت برخورد محافظت می‌کنند.
  • حلقه‌های ایزوفیکس را در خودرو پیدا کنید: سازندگان خودرو معمولاً حلقه‌های فلزی ایزوفیکس را با یک برچسب یا نماد کوچک مشخص می‌کنند تا شما هنگام نصب صندلی بتوانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید. این میله‌ها معمولاً بین بالشتک و پشتی صندلی عقب قرار دارند و نقاط اتصال ایمن صندلی به‌شمار می‌آیند.
  • نقاط اتصال صندلی را به حلقه‌های ایزوفیکس خودرو متصل کنید: حلقه‌های ایزوفیکس خودرو را به نقاط قرار داده شده در صندلی ماشین وصل کنید. با شنیدن صدای کلیک می‌توانید مطمئن شوید صندلی به‌طور ایمن قفل شده است. با تکان دادن ملایم صندلی ماشین، از محکم بودن اتصال اطمینان حاصل کنید. برخی از مدل‌های صندلی ماشین دارای ویژگی‌های اضافی‌ مانند پایه پشتیبانی یا قلاب اتصال از بالا هستند. قلاب‌‌ها را به حلقه‌های ایزوفیکس متصل کنید و پس از آن پایه تکیه‌گاه را به دقت تنظیم کنید تا به کف ماشین برسد. این کارها امنیت بیشتری را برای کودکتان ایجاد می‌کنند.
  • فرزند خود را روی صندلی به‌طور صحیح قرار دهید: پس از محکم کردن صندلی ماشین در وسیله نقلیه، وقت آن است که کودکتان را روی صندلی قرار دهید و بندهای مهار را بر اساس آن تنظیم کنید. بستن صحیح بندهای مهار، از کودک هنگام برخورد ناگهانی محافظت می‌کند.
گر صندلی را با کمک ایزوفیکس به درستی محکم نکنید، احتمال آسیب‌دیدن کودکتان هنگام حرکت خودرو بسیار زیاد است.
گر صندلی را با کمک ایزوفیکس به درستی محکم نکنید، احتمال آسیب‌دیدن کودکتان هنگام حرکت خودرو بسیار زیاد است.

کدام ماشین‌های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

ایزوفیکس یک سیستم نصب ایمن صندلی ماشین در خودروها است. در بسیاری از خودروهای جدید، این قابلیت به‌عنوان یک استاندارد رعایت می‌شود، اما برخی از ماشین‌ها از این سیستم برخوردار نیستند. در ایران نیز چندین شرکت خودروسازی از این سیستم در ساخت مدل‌های خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید ایزوفیکس را به‌صورت جداگانه روی خودروی خود نصب کنید، اما رعایت نکات فنی و ایمنی هنگام نصب ایزوفیکس‌، کار سختی خواهد بود. به‌طور کلی، ماشین‌های ایرانی زیر از استاندارد ایزوفیکس برخوردار هستند.

  1. شاهین؛
  2. دنا و دنا پلاس؛
  3. پژو ۲۰۷؛
  4.  ساینا دنده‌ای EX؛
  5. تیبا هاچ بک؛
  6. سورن پلاس؛
  7. رانا پلاس؛
  8. تارا؛
  9.  تیبا صندوق‌دار EX؛
  10. کوییک R؛
شما می‌توانید ایزوفیکس را به‌صورت جداگانه روی خودروی خود نصب کنید، اما رعایت نکات فنی و ایمنی هنگام نصب ایزوفیکس‌، کار سختی خواهد بود.
شما می‌توانید ایزوفیکس را به‌صورت جداگانه روی خودروی خود نصب کنید، اما رعایت نکات فنی و ایمنی هنگام نصب ایزوفیکس‌، کار سختی خواهد بود.

از کجا بفهمیم خودروی ما ایزوفیکس دارد؟

آسان‌ترین راه برای دانستن اینکه خودروی شما ایزوفیکس دارد یا خیر، این است که دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید تا از وجود این سیستم مطمئن شوید. دفترچه راهنمای خودرو به‌طور معمول اطلاعات دقیقی درباره تجهیزات و ویژگی‌های مختلف خودرو، از جمله ایزوفیکس به شما ارائه می‌دهد. برای پیدا کردن ایزوفیکس در ماشین ایرانی، باید بین پایه و پشتی صندلی خود بگردید. برخی از سازندگان خودروها آن را در صندلی سرنشین جلو قرار می‌دهند، اما اغلب ایزوفیکس‌ها در صندلی عقب قرار دارند.

این نقاط معمولاً به شکل حلقه‌های فلزی یا شیارهایی در بین صندلی‌ها قرار دارند. به‌دنبال یک برچسب روی صندلی‌های عقب بگردید. علامت ایزوفیکس به شکل یک دکمه دایره‌ای با تصویر یک کودک روی صندلی یا کلمه Isofix نشان داده می‌شود. علاوه‌بر این، شما می‌توانید به و‌ب‌سایت رسمی سازنده خودرو مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به مشخصات فنی ماشینتان را مطالعه کنید.

برای پیدا کردن ایزوفیکس در ماشین ایرانی، باید بین پایه و پشتی صندلی خود بگردید.
برای پیدا کردن ایزوفیکس در ماشین ایرانی، باید بین پایه و پشتی صندلی خود بگردید.

ایزوفیکس برای چه سنی از کودکان مناسب است؟

پس از پاسخ به این سوالات که ایزوفیکس چیست یا ایزوفیکس صندلی کودک چیست، لازم است توضیح دهیم که این سیستم اتصال برای چه گروه سنی از کودکان مناسب است. دغدغه اصلی تمام والدین، سلامتی و راحتی فرزندشان در تمام طول مدت زندگی او است. برای فراهم کردن زمینه رفاه کودکتان، شما می‌توانید از وسایل و تکنولوژی‌های گوناگونی استفاده کنید. یکی از این سیستم‌ها ایزوفیکس است.

سفر رفتن با نوزاد، یکی از کارهای سختی است که والدین را پیش از تولد خیلی می‌ترساند. شما برای تجربه یک سفر ایمن و راحت با فرزندتان، باید به‌دنبال تهیه یک صندلی ماشین کودک مناسب باشید. ایزوفیکس به شما کمک می‌کند تا به‌طور صحیح صندلی ماشین فرزندتان را به خودرو وصل کنید. این اتصال محکم، مانع حرکت صندلی در صورت برخورد ماشین یا تصادف و ایمن ماندن نوزاد در طول سفر می‌شود.

ایزوفیکس برای تمام سنین کودکانی که امکان استفاده از صندلی ماشین را دارند، مناسب است. شما می‌توانید تا هر زمان که سن فرزندتان اجازه می‌دهد از صندلی ماشین استفاده کند، از این سیستم برای اتصال محکم صندلی بهره ببرید؛ اما توجه داشته باشید که نحوه نصب و تنظیم صندلی بر اساس قد و وزن کودک متفاوت خواهد بود. بنابراین همیشه دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید. صندلی‌های ماشین با توجه به سن و وزن کودک شما به سه گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

  • گروه O+: مناسب برای نوزادان تازه متولد شده تا حدود ۱۳ کیلوگرم؛
  • گروه 1: مناسب برای کودکان ۹ تا ۱۸ کیلوگرم یا سنین ۹ ماه تا ۴ سال؛
  • گروه 2 و 3: مناسب برای کودکان ۱۵ تا ۳۶ کیلوگرم یا سنین ۴ تا ۱۱ سال؛

همچنین می‌توانید از صندلی‌های ترکیبی برای کودکتان استفاده کنید. برای مثال صندلی‌های گروه O+/1 که از بدو تولد تا زمانی که وزن کودک شما حدود ۱۸ کیلوگرم است، مناسب هستند.

ایزوفیکس با اتصال محکم، مانع حرکت صندلی در صورت برخورد ماشین یا تصادف و ایمن ماندن نوزاد در طول سفر می‌شود.
ایزوفیکس با اتصال محکم، مانع حرکت صندلی در صورت برخورد ماشین یا تصادف و ایمن ماندن نوزاد در طول سفر می‌شود.

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که ایزوفیکس صندلی کودک چیست. ایزوفیکس یک سیستم جهانی برای نصب ایمن صندلی ماشین در خودروها است. قبل از به وجود آمدن این سیستم، والدین از کمربند ایمنی برای نصب صندلی کودک استفاده می‌کردند و بعدها مشخص شد که احتمال آسیب دیدن نوزاد با استفاده از کمربند بسیار زیاد خواهد بود و ایزوفیکس ایمن‌ترین راه برای انجام این کار است. ایزوفیکس دوبل، شکل تکامل یافته ایزوفیکس معمولی است و امکان نصب صندلی به دو صورت پشت به راننده و رو به راننده را به والدین می‌دهد.

ایزوفیکس با امکان نصب آسانی که دارد، ایمنی نوزاد شما را در طول سفر تضمین می‌کند و خطر نصب نادرست صندلی را به حداقل می‌رساند. این سیستم در انواع مختلفی از جمله ایزوفیکس جهانی، نیمه جهانی و اختصاصی تولید می‌شود. ایزوفیکس دارای دو حلقه فلزی است که به‌طور مستقیم به نقاط اتصالی که در خودرو قرار دارند، متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: شستشو و نگهداری صندلی ماشین

برای نصب ایزوفیکس،‌ باید ابتدا حلقه‌های فلزی ایزوفیکس خودرو را که بین تشک نشیمن و پشتی صندلی عقب ماشین قرار دارند پیدا کنید و سپس حلقه‌های صندلی را به آن‌ها وصل کنید. در طراحی ماشین‌های ایرانی شاهین، دنا و دنا پلاس، پژو ۲۰۷، تیبا هاچ بک، سورن پلاس، رانا پلاس، تارا، ساینا دنده‌ای EX، تیبا صندوق‌دار EX و کوییک R از ایزوفیکس استفاده شده است.

شما می‌توانید این سیستم را به‌طور جداگانه روی خودروی خود نصب کنید، اما رعایت نکات فنی و ایمنی نصب آن از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید به درستی این کار را انجام دهید. برای اینکه متوجه شوید خودروی شما ایزوفیکس دارد یا خیر، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید یا به‌دنبال برچسب ایزوفیکس یا نقاط اتصال این سیستم بین پایه و پشتی صندلی‌های عقب بگردید.

منبع +++

آیا لازم است قبل از سفر، ایزوفیکس را بررسی کنیم؟

بله! بهتر است قبل از هر سفر ایزوفیکس و نصب آن را بررسی کنید.

آیا ایزوفیکس را می‌توان به راحتی از خودرو جدا کرد؟

بله! طراحی ایزوفیکس به گونه‌ای است که نظم و جداسازی آن بسیار آسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من