۰۲۱-۴۴۰۳۰۳۰۸

آدرس: تهران، بلوار فردوس شرق، روبروی آیریک سنتر جنوبی، بالای بانک شهر

آدرس: تهران، بلوار فردوس شرق، آیریک سنتر شمالی، طبقه اول

جشنواره عیدانه سیسمونی مریم تا عید غدیر
۱۰ درصد تخفیف + ارسال رایگان
فهرست عناوین مطلب
خانه / مجله سیسمونی مریم / راهنمای خرید / ویژگی های بالش طبی نوزاد: چه بالشتی برای بچه‌م بخرم؟!

ویژگی های بالش طبی نوزاد: چه بالشتی برای بچه‌م بخرم؟!

ویژگی های بالش طبی نوزاد

اهمیت خواب و استراحت نوزاد از همان روزهای ابتدایی تولد خود را نشان می‌دهد. نوزادانی که خواب راحت و عمیقی را تجربه می‌کنند، معمولا خوش‌حال‌تر و خوش‌خلق‌تر هستند و رشد بهتری دارند. فرزند انسان از معدود نوزادانی است که تا چند ماه پس از تولد، توانایی راه‌رفتن، ایستادن و نشستن ندارد و بیشتر اوقات خود را در حالت خوابیده و درازکش می‌گذراند. اینجاست که استفاده از کالای خواب مناسب و استاندارد اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. بالش‌های نوزادی با انواع معمولی که توسط افراد بزرگسال استفاده می‌شود، تفاوت‌های فراوانی دارد. بسیاری از این محصولات طبی هستند و برای رفع یا پیشگیری از یک آسیب یا ناهنجاری طراحی شده‌اند. ویژگی های بالش طبی نوزاد در سبک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. فروشگاه سیسمونی مریم با سال‌ها سابقه در زمینه خرید سیسمونی و فروش انواع بالش طبی نوزادان در خدمت شما عزیزان خواهد بود. کادر مجرب و باسابقه این مجموعه، به شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین محصول و تجربه خریدی رضایت‌بخش کمک خواهند کرد. با ما همراه شوید.

نوزاد از چه زمانی می‌تواند از بالش مخصوص استفاده کند؟

استفاده از بالش برای نوزادان در بسیاری از موارد غیرضروری و حتی خطرآفرین محسوب می‌شود. بالش‌های بزرگ و غیراستاندارد می‌توانند موجب بسته‌شدن راه‌های تنفسی و خفگی نوزاد شوند. کودکان در ماه‌های ابتدایی کنترلی روی حرکات سر و انجام عکس‌العمل‌های ارادی ندارند و در صورتی که بالش روی صورت آن‌ها بیفتد و راه نفسشان را ببندد، نمی‌توانند خود را نجات دهند. این مسأله خصوصا برای کودکانی که نظارت دائمی والدین یا سرپرست خود را ندارند، ریسک بالایی دارد.

این فاجعه با نام سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در دنیا شناخته می‌شود و به‌دنبال آن از والدین خواسته می‌شود برای پیشگیری از بروز چنین حوادث ناگواری، نسبت به استفاده از بالش و ملحفه برای نوزادان خود اندکی محتاطانه‌تر رفتار کنند.

محققان در آکادمی اطفال آمریکا معتقدند کودکان نوپا باید تا حدود یک‌سالگی روی تشک تخت و صاف بخوابند و از پشتی استفاده نکنند.
محققان در آکادمی اطفال آمریکا معتقدند کودکان نوپا باید تا حدود یک‌سالگی روی تشک تخت و صاف بخوابند و از پشتی استفاده نکنند.

اما در پاسخ به این پرسش که استفاده بالش نوزاد از چند ماهگی بالامانع است باید گفت که، محققان در آکادمی اطفال آمریکا معتقدند کودکان نوپا باید تا حدود یک‌سالگی روی تشک تخت و صاف بخوابند و از پشتی استفاده نکنند. در برخی از موارد این محدوده سنی به دوسال هم می‌رسد. کودکان تجربه خوابیدن با بالش را ندارند و از این لحاظ چالشی برای والدین وجود نخواهد داشت.

درصورتی که نوزاد دچار مشکلاتی نظیر رفلاکس معده باشد و یا شما به‌عنوان والدین، نگران صافی پشت سر و پیامدهای آن باشید، می‌توانید از بالش طبی نوزادان استفاده کنید. این بالش‌ها مخصوص نوزادان در سنین مختلف طراحی و تولید می‌شود و با بدن آن‌ها سازگار است. ویژگی های بالش طبی نوزاد معمولا به‌گونه‌ای است که از بدو تولد قابل‌استفاده بوده و به‌ مرور زمان تغییر خواهد کرد.

ویژگی های بالش طبی نوزاد

مرکز مقعر و گود

بسیاری از بالش‌های نوزادی که از بدو تولد مورداستفاده قرار می‌گیرند، در مرکز خود یک قسمت مقعر و حفره‌مانند دارند که سر کودک از ناحیه پشت داخل آن قرار می‌گیرد و فشار وارد بر آن را کاهش می‌دهد. این سبک از بالش به حفظ شکل کروی و گرد جمجمه و سر نوزاد کمک کرده و از صافی آن جلوگیری می‌کند. در واقع، این مرکز مقعر از بارزترین ویژگی های بالش طبی نوزادان محسوب می‌شود.

صافی پشت‌ سر نوزاد، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های والدین است. از آن‌جایی که جمجمه نوزاد با فشارهای پیاپی ممکن است دچار تغییرشکل شده و حالت کروی خود را از دست بدهد، توصیه می‌شود زاویه سر کودک را در زمان خواب تغییر داده و از قرارگیری سر نوزاد در یک جهت پیشگیری شود.

درصورتی که فرزند شما مدت زیادی را به پشت می‌خوابد و نسبت به تغییر جهت مقاومت دارد، استفاده از این مدل بالش یک انتخاب کاربردی و موثر خواهد بود. گودی وسط بالش، فشار واردشده به پشت سر را در بخش‌های مختلف توزیع کرده و از تغییرشکل آن جلوگیری می‌کند.

بالش‌های مقعر و گرد به حفظ شکل کروی و گرد جمجمه و سر نوزاد کمک کرده و از صافی آن جلوگیری می‌کنند.
بالش‌های مقعر و گرد به حفظ شکل کروی و گرد جمجمه و سر نوزاد کمک کرده و از صافی آن جلوگیری می‌کنند.

رویه قابل‌تعویض

 نوزادان و کودکان به علت متابولیسم بالا خیلی بیشتر و سریع‌تر از افراد بزرگسال عرق می‌کنند. عدم‌توجه به بهداشت و شستشو و تعویض رویه بالشت، موجب تجمع میکروب‌ها و آلودگی‌های مختلف در این قسمت شده و تماس مداوم کودک با آن می‌تواند فرزند دلبندتان را بیمار کند.

مشکلات دیگری نظیر رفلاکس معده یا بدغذایی کودکان هم به کثیف‌شدن زودبه‌زود رویه بالش منجر خواهد شد. اکثر بالش‌های نوزادی دارای رویه جداشونده و قابل‌تعویض هستند. در بسته‌بندی این محصول، معمولا یک کاور و روکش جایگزین هم درنظر گرفته ‌شده تا در زمان شستشوی رویه اصلی، از کثیف‌شدن خود بالش جلوگیری شود.

اکثر بالش‌های نوزادی دارای رویه جداشونده و قابل‌تعویض هستند.
اکثر بالش‌های نوزادی دارای رویه جداشونده و قابل‌تعویض هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بالش نوزاد

اندازه کوچک و ضخامت پایین

بالش‌های نوزادی با هدف بلندکردن سر کودک از روی سطوح صافی نظیر تخت و جلوگیری از صاف‌شدن آن تولید می‌شوند. همچنین بالاتر بودن سر کودک از تشک موجب بهبود گردش هوا، تنظیم دما و پیشگیری از تعریق بیش‌ازحد آن شده و برای نوزاد خوشایند خواهد بود.

با این وجود، ضخامت این محصول نباید از 3 سانتی‌متر بیشتر شود. فاصله زیاد بین سر و گردن با کمر نوزاد، فشار زیادی به ستون‌فقرات او وارد کرده و ناهنجاری‌های بسیاری به‌دنبال خواهد داشت. ابعاد بالش‌های مخصوص نوزاد کوچک است و فضای کمی را اشغال می‌کند. این گونه از ویژگی های بالش طبی نوزاد باعث می‌شود محصول موردنظر به‌راحتی داخل گهواره یا کالسکه جای بگیرد و شما بتوانید در صورت لزوم، آن را در مسافرت‌های خانوادگی به‌همراه ببرید.

ضخامت بالش نوزاد نباید از 3 سانتی‌متر بیشتر شود.
ضخامت بالش نوزاد نباید از 3 سانتی‌متر بیشتر شود.

الیاف طبیعی و ارگانیک از ویژگی های بالش طبی نوزاد

استفاده از پنبه و دیگر الیاف طبیعی در تولید انواع بالش طبی نوزادان، یکی از فاکتورهای مهم و اساسی به‌شمار می‌رود. الیاف طبیعی موجب کیفیت حداکثری محصول شده و آن را از دیگر نمونه‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. برخی از تولیدکنندگان معتقدند استفاده از موادطبیعی و ارگانیک نظیر پنبه در تولید کالای خواب موجب کاهش دوام و ماندگاری و از طرفی، بالارفتن قیمت بالش طبی نوزاد می‌شود.

این فرضیه کاملا اشتباه بوده و درصورت پذیرفتن آن، باید انتظار بروز انواع آلرژی و حساسیت‌های پوستی را داشته‌باشید. انواع بالش طبی نوزاد باید طبق دستور‌العمل‌های ارائه‌شده شستشو و نگه‌داری شود تا کیفیت خود را حفظ کرده و برای فرزند شما کارایی داشته‌ باشد.

لطافت و قابلیت تنفس

پارچه‌های زبر و ضخیم موجب ناراحتی و ناآرامی کودک شده و پوست لطیف و حساس او را اذیت می‌کند. نرمی و لطافت پارچه به‌کاررفته در تولید بالش از مهم‌ترین ویژگی بالش طبی خوب محسوب می‌شود که هنگام انتخاب و خرید باید به آن توجه کنید.

فرزند شما در طول تماس با بالش خود باید احساس راحتی و آرامش داشته‌باشد تا بتواند خوابی آرام و عمیق را تجربه کند. قابلیت تنفس از دیگر ویژگی های بالش طبی نوزاد به‌شمار می‌رود که مربوط به جنس رویه و الیاف مورداستفاده در آن می‌شود. وجود منافذ باز در رویه بالش از تعریق زیاد نوزاد جلوگیری کرده و دمای سر او و بالش را در حالت تعادل نگه می‌دارد. این ویژگی بالش‌ها در فصول گرم سال که میزان گرما و تعریق بیشتر است، یک مزیت اساسی محسوب می‌شود.

وجود منافذ باز در رویه بالش از تعریق زیاد نوزاد جلوگیری کرده و دمای سر او و بالش را در حالت تعادل نگه می‌دارد.
وجود منافذ باز در رویه بالش از تعریق زیاد نوزاد جلوگیری کرده و دمای سر او و بالش را در حالت تعادل نگه می‌دارد.

قابلیت شستشو

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موجود در لیست ویژگی های بالش طبی نوزادان، قابلیت شستشوی ساده و راحت این محصول است. تغذیه نوزاد با شیر یا انواع سوپ و سرلاک، همواره با چالش همراه بوده و موجب کثیفی بالش، لباس و ملحفه کودک می‌شود. قابلیت شستشو به شما این امکان را می‌دهد تا فرزند خود را در راحت‌ترین و آرام‌ترین پوزیشن تغذیه کنید و از بابت کثیف‌شدن بالش و جای خواب او نگرانی نداشته‌باشید.

البته نکته مهم در این رابطه، حفظ شکل ظاهری محصول است که بعد از شستشو تغییر نکند. این مسأله مربوط به کیفیت بالش طبی نوزاد و میزان دقت و حساسیت شما در زمان خرید خواهد بود.

داشتن قابلیت شستشو به شما این امکان را می‌دهد تا از بابت کثیف‌شدن بالش و جای خواب کودک نگرانی نداشته‌باشید.
داشتن قابلیت شستشو به شما این امکان را می‌دهد تا از بابت کثیف‌شدن بالش و جای خواب کودک نگرانی نداشته‌باشید.

ضدحساسیت

نوزادان پوست بسیار ظریف و حساسی دارند و در برابر هرگونه ماده‌شیمیایی و آلرژی‌زا واکنش نشان می‌دهند. در هنگام خرید بالش نوزاد باید به این نکته توجه کنید که ضدحساسیت‌بودن این محصول، یکی از چند ویژگی بالش طبی خوب محسوب می‌شود و عدم‌توجه به آن ممکن است عوارض بیشماری نظیر اگزما، خشکی پوست و مشکلات تنفسی به‌دنبال داشته‌باشد.

انعطاف‌پذیری از ویژگی های بالش طبی نوزاد

حرکات سر و گردن نوزاد با بالارفتن سن او بیشتر می‌شود. درصورتی که بالش انتخابی به‌اندازه کافی نرم نبوده و انعطاف‌پذیری نداشته‌باشد، مانع حرکت راحت و روان نوزاد شده و او را اذیت خواهد کرد. انعطاف‌پذیری بیش‌ازحد بالش نوزاد هم مشکلات خاص خود دارد. درصورتی که بالش طبی نوزاد ارتفاع و انعطاف بالایی داشته‌باشد، سر نوزاد داخل آن فرو می‌رود و می‌تواند موجب اختلال در تنفس و خفگی کودک شود.

بالش‌های طبی نوزاد ارتفاع و انعطاف مناسبی داشته و از فرو رفتن سر نوزاد داخل آن و ایجاد اختلالات تنفس و خفگی جلوگیری می‌کنند.
بالش‌های طبی نوزاد ارتفاع و انعطاف مناسبی داشته و از فرو رفتن سر نوزاد داخل آن و ایجاد اختلالات تنفس و خفگی جلوگیری می‌کنند.

ارگونومی از ویژگی های بالش طبی نوزاد

بالش طبی نوزادان براساس اصول ارگونومی طراحی و تولید می‌شود. چنین محصولی سازگاری فوق‌العاده‌ای با ساختار طبیعی بدن دارد و استفاده از آن هیچ‌گونه ناهنجاری و مشکلی برای ستون‌فقرات و ساختار کلی بدن کودک ایجاد نمی‌کند.

البته باید توجه داشت که تمامی محصولات ارائه‌شده در مراکز فروش کالای خواب از چنین استانداردهایی برخوردار نیستند و شما قبل از اقدام به خرید باید نسبت به ویژگی های بالش طبی نوزاد و استانداردهای آن آگاهی پیدا کنید.

بالش‌های ارگونومی سازگاری فوق‌العاده‌ای با ساختار طبیعی بدن داشته و استفاده از آن هیچ‌گونه ناهنجاری و مشکلی برای ستون‌فقرات و ساختار کلی بدن کودک ایجاد نمی‌کنند.
بالش‌های ارگونومی سازگاری فوق‌العاده‌ای با ساختار طبیعی بدن داشته و استفاده از آن هیچ‌گونه ناهنجاری و مشکلی برای ستون‌فقرات و ساختار کلی بدن کودک ایجاد نمی‌کنند.

چگونه برای نوزاد خود شروع به استفاده از بالش کنیم؟

استفاده از بالش برای خواب نوزادان و کودکان زیر یک‌سال توصیه نمی‌شود. استفاده بالش نوزاد از چند ماهگی بیشتر به‌منظور جلوگیری از صافی پشت سر و یا خطرات ناشی از رفلاکس و بازگشت شیر به مجاری تنفسی بوده و برای موارد دیگر ضرورتی نخواهد داشت. درصورتی که برای دلایل مذکور قصد استفاده از بالش نوزادی را دارید، توجه به استانداردها و ویژگی های بالش طبی نوزاد اهمیت فراوانی می‌یابد.

ابعاد و ضخامت محصول موردنظر باید با سن نوزاد و نیازهای او هماهنگ بوده و با نظارت کامل والدین انجام شود. از آن‌جایی که نوزادان در ماه‌های ابتدایی بسیار ضعیف و ناتوان هستند، باید به‌طور مرتب از نظر محل قرارگیری سر روی بالش و بازبودن راه‌های تنفسی بررسی شده و از سلامت و ایمنی کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

به چه نکاتی در خرید بالش نوزاد باید توجه کرد؟

اولین نکته مهمی که در زمان خرید بالش کودک باید مدنظر قرار دهید، توجه به استانداردها و ویژگی های بالش طبی نوزاد است. ارتفاع و ضخامت پایین بالش، از جمله فاکتورهای مهم و اثرگذار در انتخاب و خرید این محصول خواهد بود. از آن‌جایی که ستون‌فقرات نوزادان در ماه‌های ابتدایی هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته‌اند، استفاده از بالش‌هایی با ارتفاع زیاد و فاصله زیاد بین سر و گردن و کمر نوزادان، می‌تواند موجب ناراحتی و ناآرامی کودک شده و زمینه‌ساز ناهنجاری‌های آینده محسوب شود. بدیهی است که هرچه سن کودک بیشتر شود، میزان ضخامت بالش هم می‌تواند افزایش یابد.

جنس پارچه به‌کاررفته در تولید رویه بالش باید نرم و لطیف بوده و قابلیت تنفس داشته‌باشد. بالش‌هایی که از موادمصنوعی و پلاستیکی تولید می‌شوند، برای استفاده به‌عنوان بالش طبی نوزاد مناسب نخواهند بود و موجب بروز انواع مشکلات پوستی و همچنین تعریق شدید کودک خواهند شد. طراحی مناسب بالش براساس اصول ارگونومی و هماهنگ با ساختار بدن کودک از دیگر نکات مهم در انتخاب و خرید بالش به‌شمار می‌رود. قیمت بالش طبی نوزاد از دیگر گزینه‌های مهم در خرید این محصول خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سیسمونی از کجا بخرم؟

انتخاب و خرید بالش نوزاد و اضافه کردن آن به لیست خرید سیسمونی، حساسیت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد و برای داشتن تجربه‌ای رضایت‌بخش، لازم است نسبت به ویژگی های بالش طبی نوزاد اطلاعات کاملی به‌دست آوریم. برای این منظور پیشنهاد می‌شود به یکی از برترین مراکز سیسمونی تهران، یعنی فروشگاه سیسمونی مریم مراجعه کنید و از کیفیت و استاندارد بالای محصولات ارائه‌شده در این مجموعه بهره‌مند شوید. پس اگر به‌دنبال تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش در زمینه خرید لوازم اتاق کودک هستید اینجا همان‌ جایی است که می‌توانید با خیال راحت به آن مراجعه کرده و بالشی را که برای کودکتان می‌خواهید، با یک کلیک سفارش دهید

منبع +++

بهترین شیوه شستشوی بالش نوزاد کدام است؟

نحوه شستشو بستگی به جنس بالش دارد. بالش‌های پنبه‌ای قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی با مایع مخصوص را دارند؛ اما بالش‌های طبی با فوم یکپارچه، بهتر است با دست و داخل وان شسته شوند.

آیا شستشوی الیاف داخلی بالش موجب رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها می‌شود؟

درصورتی که بالش پس از شستشو کاملا خشک شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این اقدام توسط تابش مستقیم نور خورشید یا خشک‌کن ماشین لباسشویی انجام می‌شود. وجود نم و رطوبت در الیاف پارچه، زمینه‌ساز رشد باکتری و قارچ‌ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من